יום שלישי, 9 באוקטובר 2012

קפנול 101



לומוגרפרים יקרים ולומוגרפריות יקרות!
בשורה משמחת לכל אוהבי ואוהבות ה-"לעשות את זה בעצמך"
; אם אתם רוצים להרגיש עוד יותר מעורבים בתהליך יצירת תמונות הלומו שלכם, זה המדריך בשבילכם. כך תוכלו להכין תערובת לפיתוח פילם צבעוני (ליצירת פריימים בשחור לבן - X-Pro) ופילם שחור לבן בעצמכם.

התערובת הביתית והמגניבה נקראת "קפנול", המוצרים הדרושים להכנתה הם:
  • אבקת סודה לכביסה.
  • ויטמין C.
  • קפה נמס.
  • מים.

Kodak Gold 200 ב-20 מע', 16:30 דק' 


איך משיגים את המצרכים?

אבקת סודה לכביסה – או בשמה המדעי: סודיום קרבונט (Sodium Carbonate). זהו המרכיב הראשון להכנת המפתח. בשביל הפיתוח נצטרך סודיום קרבונט טהור, כלומר ללא שום תוסף אחר שעלול להיות באבקת סודה לכביסה (כמו תוספים ליצירת ריח טוב וכו').
חיפשתי בסופר ליד הבית שלי אבקת סודה לכביסה טהורה אך בכל המוצרים שמצאתי היו תוספים מעבר למה שצריך ואחוז נמוך יחסית של סודיום קרבונט. במקום זה קניתי אבקת סודה לשתייה/בישול – סודיום בי-קרבונט (Sodium Bicarbonate). אל תתבלבלו, אבקת סודה לשתייה ואבקת סודה לכביסה הם לא אותו הדבר והן לא תעשנה את אותו האפקט. אם אתם כמוני, ולא מצאתם אבקת סודה לכביסה טהורה, הפתרון הוא כזה: קנו אבקת סודה לשתייה (שימו לב שעל השקית/קופסא כתוב אך ורק סודיום ביקרבונט) מיזגו את האבקה אל תוך פינג'אן/מחבת/סיר קטן, כסו את אחד מהכלים שבחרתם בנייר כסף מחורר (כמה חורים עם קיסם יעשו את העבודה) על מנת לתת לאבקה לנשום ולפלוט את החומרים הדרושים מתוכה – חשוב מאוד! הכניסו לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות למשך חצי שעה (כדאי כמה דקות יותר – רק כדי להיות בטוחים). בסוף הזמן יהיה לכם סודיום קרבונט טהור. שימו לב שהאבקה היוצאת אמורה להיות יותר גבישית מהאבקה שהכנסתם, זהו סימן שהתהליך הצליח.

ויטמין C –  או בשמו המדעי: חומצה אסקורבית (Ascorbic Acid). המרכיב השני שלנו. ניתן להשיג בבית מרקחת בצורה של אבקה. אם אתם כמוני ולא מצאתם אבקה, תחפשו שוב, במקום אחר. וגם אם אז לא מצאתם, קנו ויטמין C בצורה של כדורים ופוררו אותו לתוך קערית בעזרת שתי כפיות, תהליך שיכול להיות קצת מעצבן, אבל בהחלט אפשרי אז לא להבהל.

קפה נמס – או בשמו המדעי: קפה נמס. המרכיב השלישי שלנו. ניתן להשיג בכל מקום. שימו לב שלא רשום על הקופסא נטול קפאין, כי הקפאין הוא כל העניין כאן. ההמלצה שלי היא לקנות קפה נמס של עלית משתי סיבות: א' – הוא הכי זול, ב' – זה אחד מתערובות הקפה היותר המגעילות ויש לי השערה שהוא לא נוצר לשתייה אלא להכנת קפנול.


איך מכינים קפנול?
האינטרנט מלא באין-ספור מתכונים להכנת קפנול. המתכון שמובא כאן הוא רק אחד מיני רבים. אני פשוט מביא אותו כי הוא זה שהשתמשתי בו עד עכשיו והוא לא אכזב אותי. שימו לב כי לרגישויות שונות של פילם יש מתכונים שונים. המתכון המובא כאן מתאים לפיתוח פילם ברגישות בינונית, כלומר 100-400. מומלץ להתחיל בהכנת נוסחת קפנול בסיסית, כמו זאת המובאת כאן ורק לאחר מכן להמשיך למתכונים מורכבים יותר (דוגמאות: מתכונים לפיתוח פילם ברגישויות גבוהות, פיתוח עומד, פיתוח חצי-עומד). לינקים למתכונים ואתרי עזרה שונים בסוף המדריך.

שימו לב: זהו לא מדריך לפיתוח עצמאי של פילם, לכן הדגש הוא על אופן הכנת הקפנול ולא על תהליך הפיתוח.

להכנת תערובת (Kafenol 327) לפיתוח פילם 35 מ"מ אחד צריך:
  • 3 כפיות (15 גרם בערך) של סודיום קרבונט.
  • 2 כפיות (10 גרם בערך) של ויטמין C.
  • 7 כפיות (35 גרם בערך) של קפה נמס.
  • 325 מ"ל של מים.

      מוזגים למיכל מדידה 325 מ"ל של מים (אפשר מזוקקים – לא חובה). רוב המתכונים מדברים על מים בטמפרטורה של 20 מעלות. טמפ' של פחות מ-20 מעלות דורשת יותר זמן פיתוח, אך דבר זה לא מומלץ, לכן הטמפ' המינימלית צריכה להיות לפחות 20 מעלות. הוסיפו מים חמים ומים קרים ושחקו עד שתגידו לתוצאה הרצוייה. מומלץ להשתמש בטמפ' גבוהה יותר (נגיד 24 מעלות) כי כנראה שהטמפ' תצנח עד שהקפנול יהיה מוכן (נכון לחורף). מוסיפים 3 כפיות (לא שטוחות מידי ולא הרריות מידי – כפיות מעוגלות) של סודיום קרבונט ומערבבים 3-5 דקות, נותנים לתערובת לעמוד דקה בערך ואז מוסיפים 2 כפיות של ויטמין C. מערבבים שוב למשך 3-5 דקות, נותנים לתערובת לעמוד דקה ואז מוסיפים 7 כפיות של קפה נמס. מערבבים שוב למשך 3-5 דקות ונותנים לתערובת לעמוד 5-10 דקות על מנת לתת לבועיות הקטנות להתפוצץ.
כעת בדקו שטמפ' הקפנול היא אכן 20 מעלות, אם לא – הכניסו את מיכל המדידה לתוך קערה מלאה במים חמים, לפחות 30 מעלות, מומלץ יותר, תלוי בעמידות של המיכל שלכם והמתינו עד שהטמפ' תעלה בחזרה ל-20. אם מדובר בקיץ עשו ההפך, הניחו את המיכל בקערת מים קרים.


תהליך הפיתוח
הפילם הצבעוני המומלץ לפיתוח בקפנול הוא Kodak Gold 200 או 200 Kodak Color Plus, מכיוון ששניהם זולים יחסית ויש להן היסטוריה טובה בפיתוח בקפנול. פילם של Fuji דורש יותר זמן פיתוח (20 דקות לעומת 16 דקות פיתוח בנוסחה הספיציפית הזאת) ובכלליות התוצאות עם Fuji פחות מספקות לפי מה שקראתי באתרים שונים.

Pre-Wash - טענו את הפילם לתוך מיכל הפיתוח שלכם. מיזגו מים פושרים אל תוך המיכל, בצעו 10 היפוכים ושיפכו או לחילופין, מזגו מים פושרים אל תוך המיכל, המתינו דקה, בצעו 5 היפוכים ושיפכו. המים היוצאים החוצה אמורים לקבל גוון סגול/אדום/ירוק תלוי בפילם.

מפתח – עכשיו הפילם שלכם מוכן לקבל את המפתח שיצרתם. מיזגו את הקפנול אל תוך המיכל בצעו 10 היפוכים ולאחר מכן 3 היפוכים כל דקה (טיפחו על המיכל פעמיים-שלוש לאחר ביצוע ההיפוכים על מנת לפוצץ בועיות קטנות שנוצרו). ע"פ המתכון הזה יש לפתח את הפילם (Kodak Gold 200) במשך 16 דקות בתור נקודת התחלה. אם הפילם יוצא מפותח יתר על המידה המעיטו את משך זמן הפיתוח בפעם הבאה, למרות שדבר זה לא אמור לקרות, ע"פ הניסיון עם הפילם הזה. במהלך הפיתוח כדאי להניח את המיכל בתוך קערית מלאה מים בטמפ' של 20-21 מעלות, על מנת לשמור על הטמפ' של הקפנול בתוך המיכל עצמו. גם כאן שחקו עם מים חמים ומים קרים עד לקבלת הטמפ' הרצוייה. שיפכו את הקפנול בתום ה-16 דקות.

Stop-Bath – מיזגו מים פושרים (מומלץ 20 מעלות) לתוך המיכל ובצעו 10 היפוכים, שיפכו. מהניסיון שלי יש לחזור על הפעולה פעמיים-שלוש על מנת לנקות את המיכל לגמרי מהקפנול. חשוב לבצע את השלב הזה כמו שצריך אחרת הפיקסר שלכם יזדהם בקפנול ולא תוכלו להשתמש בו שוב.

Fixing – מיזגו את הפיקסר שלכם (רצוי שגם הוא יהיה פושר) אל תוך המיכל, בצעו 10 היפוכים בתחילה ולאחר מכן 3 היפוכים (ושלוש טפיחות על-מנת להפטר מהבועיות, כמו בשלב הפיתוח) כל דקה. עשו זאת למשך 5-6 דקות, או למשך הזמן המומלץ ע"י יצרנית הפיקסר.

עיצרו את הנשימה והוציאו את הפילם מהמיכל. מכיוון שהקפנול לא מוריד שכבה מסויימת מהפילם הצבעוני (אותה שכבה שיורדת בתהליך פיתוח C41 ומותירה את הפילם חצי שקוף) הפילם יצא מעובה ולא חצי-שקוף כמו בפיתוח צבעוני רגיל. אל תבהלו אם אתם לא רואים את הפריימים בבירור, מיתחו קטע קטן מהפילם אל מחוץ לגלגלת של המיכל, הרימו את הפילם אל מול האור ואז הפריימים ייראו. אם הכל הלך כשורה והתהליך אכן הצליח, גלגלו את קטע הפילם שמשכתם בחזרה אל הגלגלת והחזירו אותה אל המיכל.

Wash – מיזגו מים או את כימיקל השטיפה (אם יש לכם) אל תוך המיכל ובצעו 5 היפוכים, שיפכו. מיזגו מים אל תוך המיכל ובצעו 10 היפוכים, שיפכו. מיזגו מים אל תוך המיכל ובצעו 20 היפוכים, שיפכו. יש כאלו הממליצים להוסיף טיפת סבון נוזלי לשטיפת כלים בנוסף למים ולבצע 5 היפוכים לאחר מכן – הפעולה הזו אמורה לגרום לכך שלא יישארו סימני מים על הפילם, עשו איך שנוח לכם.

ייבוש –  ייבשו את הפילם בשיטה המועדפת עליכם. אני גוזר את הפילם לשני חלקים כי כך יותר קל להתעסק איתו. תולה צד אחד של רצועת הפילם על המוט של הדוש ובצידה השני תופס אטב כביסה, על מנת שהפילם יימשך מטה ולא יסתלסל חזרה מעלה. יש גם שיטות אחרות כמו הנחת הפילם (על צידו, לא על הגב או על הבטן) על מגבת במקום חופשי מאבק או ייבוש הפילם עם מייבש שיער (שמעולם לא ניסיתי). אתם מוזמנים לנסות כל אחד משיטות הייבוש ולחקור באינטרנט על שיטות נוספות.


הערות לסיכום
כפי שכבר כתבתי, פילם צבעוני בפיתוח קפנול יוצא מעובה. סורקים מסויימים מתקשים בקריאת הפריים, אך לרוב התמונות יוצאות טובות. עריכה קטנה בפוטושופ או בתוכנת הסריקה להגברת הבהירות והקונטרסט פותרת את רוב הבעיות. אל תצפו להוציא תמונות מקצועיות ביותר, מכיוון שזהו פילם צבעוני פשוט ולא פילם שחור לבן מקצועי. המרחב הדינמי וגווני האפור לעולם לא יהיו זהים (אנחנו לומוגרפרים, אז מה אכפת לנו?!). פיתוח סרטי שחור לבן מקצועיים או לא מקצועיים בקפנול יפיק תוצאות מצויינות! מהבחינה הזו אין הבדל בין קפנול לבין כל מפתח מסחרי שיש בשוק (אלא אם יש לכם עין ממש מקצועית), חוץ מהעובדה שהוא ביתי ופשוט להכנה. אל תשכחו שהתהליך מאוד מספק שזה פלוס אדיר! והעובדה, שאפשר להוציא תמונות שחור-לבן טובות יחסית מפילם צבעוני זול כ"כ, ממש מעודדות. אולי התהליך נראה מאיים, אך הוא ממש פשוט. הפילם הראשון שלי יצא מוכתם, כי לא טענתי את הפילם על הגלגלגת כמו שצריך, אבל התוצאות משתפרות מפיתוח לפיתוח.

סוגי פילם שונים דורשים משכי זמן שונים ולפעמים גם מתכונים אחרים, אז לפני שאתם מפתחים פילם, לא משנה אם הוא צבעוני או שחור לבן, חפשו את המתכון הספיצפי ומשך הזמן שהכי מתאים לו.

שימו לב שלא ניתן לשמור קפנול. מומלץ להשתמש בו פעם אחת ולזרוק, מצד שני, הרכיבים כ"כ זולים שזה ממש לא מרגיש בזבוז, מה עוד, התערובת היא אורגנית לחלוטין, לכן הפחד לזהם את הסביבה בכל פעם שאתה מפתח פילם לא קיים. עם זאת, יש מדריכים שמלמדים איך כן לשמר את הקפנול. יש אנשים שהשתמשו בקפנול מספר פעמים, וכאלו שהשתמשו בקפנול אחרי כמה ימים (עם רענון קל במרכיבים). עוד מידע על כך בהמשך. אני לא מכיר עוד מקורות קפנול בעברית, אך לינקים באנגלית יצורפו למטה. מגוון התהליכים והמתכונים הוא אין-סופי – אפשר לפתח פילם בבירה, תה, יין אדום ומה לא! אז קפנול הוא רק קצה המזלג.

מקורות:

http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=Caffenol&mdc=Search

*כל שאלה תקבל מענה נפלא! אז אל תהססו להגיב ולשאול! :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה